Světová válka Z (World War Z)

15 čvc

OBSAH:

  • Úvod
  • Recenze bez spoilerů-porovnání knižní a filmové verze
  • Recenze filmu bez spoilerů
  • Recenze filmu se spoilery

 

Úvod: (k recenzi můžete přeskočit níže)

Nerada si čtu recenze ještě než daný film uvidím, protože bych si pak zkazila zážitek, nechtěně si přečetla spoiler, na který si mnozí autoři nedávají pozor a vpraví ho do textu aniž by na něj upozornili(nebo jim zmínka o důležitém rozhřešení  jako spoiler nepřipadá) a tak nějak chci jít na film čistá a nezaujatá, bez ovlivnění recenzí. Jakmile film skončí, utvořím si názor a ráda se na recenze ať už profi, nebo amatérské podívám. Chci zjistit, jestli je můj názor podobný s ostatními, jestli si všimli stejných věcí a jestli jsem já něco nepřehlédla.

U Světové války Z jsem byla velmi zklamaná, jelikož jsem zjistila, že se s mým názorem shoduje málokdo. Už jsem si zvykla, že málokdo je takový filmový šťoural jako já, málokdo má tak vysoké nároky na to, jak má vypadat dokonalý film, přesto moje vlastní měřítka nejsou okovy, které by mi kazili zábavu z filmu, často po shlédnutí filmu, když před přáteli zmíním svůj názor mají pocit, že jsem se u filmu určitě nebavila, když mám tolik poznámek k chybám, nebo uměleckému zpracování, ale tak to naštěstí není.

Recenze bez spoilerů-vyjádření k podobnosti ke knižní předloze:

Zjistila jsem, že knihu Světová válka Z četl málokdo, já ano a musí říct, že film má s knihou společný tak leda název. Ani typ zombies není stejný…Když jsem slyšela, že tu super knížku chtějí zfilmovat, i podivila jsem se, jelikož mi to přišlo nezfilmovatelné. Když jsem viděla první trailer tak mi okamžitě došlo, že to sotva co bude mít do činění s předlohou, takže jsem do kina nešla s očekáváním, jak tu knihu zpracovali. Přesto jsem zklamaná. I když nejsem zastánce absolutního následování knižní předlohy, ba dokonce mi ta snaha připadá jako škodlivá, zde jsem nezaznamenala ani malinkatou podobnost. Při tom věřím, že by to šlo. Kniha je v podstatě historický záznam různých střípků zážitků jednotlivých lidí z celého světa a my tak máme možnost vidět, jak nákaza probíhala téměř od samého počátku až do absolutního konce včetně problému vojáků, kteří tolik přišli na chuť zabíjení zombíků, až se bojíte o přeživší lidi. A ačkoli není možné knihu zfilmovat doslovně s jedním hlavním hercem v čele, říkala jsem si, že vyberou pár nejlepších příběhů, 3,4 a že je spojí Bradem Pittem, kterak cestuje po světě a hledá odpovědi a do samotných scén se zamotá. Kniha i film jsou tedy absolutně odlišné. Četla jsem už na ČSFD mnohá  vyjádření že ten kdo ten film viděl, už knihu číst nebude a to je velká škoda, protože kniha je stokrát lepší.

Recenze filmu bez spoileru:

Film je klasická lekačka, bohužel natočená dost předvídatelně. Ve chvíli kdy víte, že přijde leknutí, nebo někdo „nečekaně“ umře, tak se to stane. Film je rozdělen do tří částí, každá je trochu jiná. Jedna se podobá klasikám jako 28 dní po té-katastrofa začíná a hrdinové se musí dostat do bezpečí, další část je epická, vidíme katastrofu hlavně z pohledu helikoptér, užíváme si to obří mraveniště a jeho zkázu, trochu jiný katastrofický velkofilm. Třetí část je komorní horor ve tísněném bludišti velké budovy zamořené nakaženými. Sami nakažení jsou moderními typy zombií. Jestli vás v Já legenda šokovala rychlost nakažených, Světová válka Z to chtěla trumfnout ještě víc.  Zombie nejsou ani tak zombie, jako spíš šílené vraždící kamikadze schopné čehokoli. Film obsahuje fůru nelogičností, jednotlivě je proberu ve spoilerové části, pokud mi nějaká unikla, podělte se o ni s námi v komentářích. V některých částích máte chuť zabít kameramana. Úzkost jako taková nevychází ani tak z ohrožení hrdinů, ale spíš z toho, že sakra nic nevidíte déle jak sekundu.Co se děje, s kým se to děje, prdlajs-to nesmíme vidět. Já byla na 3D verzi a je to tak, nemá smysl na 3D verzi chodit, jako 3D ani nevypadá, spíš jako 2D,která je také dostupná, mám chuť jít i na ni, abych zjistila, v čem je rozdíl.

Jsem k filmům hodně kritická a musím říct, že způsob, jakým se natáčí dnešní filmy mě obvykle sere. Rychle se měnící záběry, nutnost mít vždy krásné hlavní hrdiny, všude vlezlá hudba, která ti jasně říká, jak se máš cítit… Světová válka Z bohužel není výjimkou, stejná filmová klišé, stejné filmové šablony- po honičce nastane chvíle klidu, když natočím kameru takhle, znamená to, že se teď stane tohle… Trochu je škoda, že nás ty filmy neumí moc vylekat. Co takhle vystoupit ze zajetých kolejí? Znejistit diváka, nedávat mu ty střípky aby věděl kdy zavřít oči, aby se nelekl? Kdy zmáčknout partnerovi ruku v očekávání leku? Místo našlapané muziky použít prosté ticho, sebrat divákovi všechny indicie co se bude dít?

Proč je hlavní hrdina vždycky nadčlověk, co nemá žádné tělesné pochody, nebo přirozené reakce? Jasně, je to voják, ale kam se poděla scéna, kdy manželka se bojí, chce udělat A, ale manžel ví, že musí udělat B a manželku při té příležitosti seřve? Nebo aspoň nezvýší hlas? Nervy jsou na pochodu-nemám ráda ten model dokonalého hrdiny, co nedělá chyby…

Jinak Brad sám o sobě byl ucházející, problém jeho dokonalosti zřejmě tkví v tom, že byl producentem filmu a tak měl páku jak jim do toho kecat. Co jsem četla, byl tohle poslední film, kdy Brad hraje muže/partnera jiné ženy, protože se jeho dítě vyjádřilo k tomu, že není hezké, že předstírá, že má rád jinou. Trochu škoda, že místo pokusu vysvětlit dítěti, že o tom herectví je, se rozhodl požadavek splnit, takže jsem vážně zvědavá, v čem Brada uvidíme příště. Pokud půjde o milovníka tak jedině v combu s Angelinou a nedej bože aby došlo k nevěře!!! Zvláštní na filmu je, že se obešel bez jakéhokoli krvavého, nechutného, nebo střevitého záběru tak typického pro zombie žánr.

Recenze se spoilery:

První věc, co mi připadala podivná byl hned úvod, kdy se nákaza šíří. Brad se svou rodinou stojí v koloně aut. Z ničehonic začíná akce a zombie ženou lidi městem. Co je zvláštní tak to, jak se to šířilo, aniž by o tom hrdina slyšel někde z novin, ale budiž, stát se to může, nákaza se šířila rychle a zrovna my jsme tam, kde to zrovínka začalo, proč ne. Ale jak to, že všichni ňůjorčané tak krásně utíkají, nikdo není překvapený, žádné-co se to děje? nějaký teroristický útok? pane policisto, řekněte mi co se děje-chramst chramst! Všichni prostě utíkají, jako by to bylo něco, co očekávali a věděli, že kdo uteče vyhraje.

Další nelogičnost- nákaza se obvykle po nakažení projeví do pár sekund, nejdéle do 10 minut. Nákaza se prý rozšířila v letadlech. Hm…jak to jen asi proběhlo? Než letadlo vyletí, uběhne nějaká ta minuta, kdyby nákaza trvala v průměru 5 minut(což ve filmu bylo vždy jen pár sekund), tak než by letadlo vyletělo, byli by všichni sežraní, nebo proměnění, tak jak se to rozšířilo? Jak ti nakažení vůbec prošli do letadla, vždyť samotné odbavení trvá tak dlouho! Spoléhali snad na to, že tam byl jeden zombík opět schovaný jak na potvoru na záchodě a k masakru došlo až vysoko v oblacích?  A když letadlo spadlo, tak jeden dva zombíci přežili a nakazili záchranáře? Proč tedy nebyla ani jediná zmínka o padajících letadlech?

Proč když baterie od staré verze mobilu, kterému baterie vydržela i třeba 2 týdny, tady jako na potvoru nevydrží ani 48 hodin, proč ji Brad prostě nevypne a nezapne až tehdy, když chce zavolat ženě? Jak to, že ještě fungují mobilní sítě, když podle všeho je nákaza rozšířená téměř okamžitě? Proč, když už to spojení má, nesdělí velícímu podstatné informace jako třeba to, že se nákaza může projevit i po několika minutách, tudíž je třeba nově přijaté přeživší dát do krátkodobé karantény? Proč posílat jedinou možnou spásu lidstva(virologa) do nebezpečné zóny, aby byla vzápětí zabita? Nemohli vyslat jenom vojáky s tím, na co se mají ptát, po čem se dívat, co vzít s sebou?

Jak to, že zombie, co obvykle nadlidskou silou rozbíjí dveře a zátarasy jako by byly z molitanu nedokáží ve velké skupině rozrazit dveře, které jsou zevnitř zajištěné jen harampádím, co má váhu nula nula?

Proč skoro nikoho nikdy nenapadne skupinu zombií odlákat? Proč je to napadne jedině ve chvíli, kdy už hrozí jistá smrt? Zombie nejsou Colombové, vymyslet plán, jak odlákat 80 zombie na konec budovy nemůže být přece tak těžké.

Nevadí mi, že Brad přežil pád letadla, koneckonců o čem by se pak točilo, že? Ale možná si měli rozmyslet to probodnutí boku kusem letadla. Terminátora natočili v 80. letech a stále díky němu mají filmaři pocit, že přežít těžká zranění, ztrátu krve, otravu krve a nebo dokonce ztrátu končetiny je brnkačka :/ ach jo.

V detailech se skrývá ďábel, tady mi ovšem chybí. Oceňuji Bradovo využití časopisů a konečně vůbec to, že někoho ve světě zombií napadlo chránit si předloktí. Líbí se mi, jak natočili ty chvíle, kdy si Brad dává dohromady tu slabinu viru.

Trochu by mě zajímalo, kdo vyrobil tu protilátku. Ve filmu to rozhodně vypadá tak, že přežít mohlo jen mizivé procento lidí.  Ale bůh jim zřejmě přál, což se taky může stát.

Taky mi u takového velkofilmu chyběly ty neobvyklé zbraně, o kterých často vidím dokumenty. Jako by existovaly jen samopaly, automatické pistole, granáty a atomovky. Kam se poděly biologické, chemické zbraně, kam se poděl McGywer, co by vymyslel jednoduché řešení, jak se před zombiemi uchránit?

Co zvířata? Taky se nakazila?

Kdybych měla film shrnout do jednoho slova, řekla bych „nevyvážený“.

Celkově bych vám doporučila na film si zajít, je to dobrá akční zábava, je na co koukat, je do čeho se vžít. Jen nečekejte brilantní logiku a funkční svět. Tu musíme hledat někde jinde. Na druhou stranu- co čekat od filmu, kde hraje Brad Pitt? Docela by mě zajímalo, proč se rozhodl ten film natočit….

 

2 komentáře to “Světová válka Z (World War Z)”

  1. Michaela Dočkalová 13.11.2013 na 21.35 #

    Dobrý den, zaujala mě Vaše recenze a jelikož hledáme do našeho teamu kolem společensko-kulturního čtrnáctideníku METROPOLIS, jenž vychází v Praze a Brně, externího redaktora, který by přispíval do filmové rubriky, píšu Vám tuto zprávu. Bohužel jsem nenašla jiný způsob, jak se s Vámi spojit. Pokud byste o mé nabídce chtěla vědět víc, pište na mail: redakce@metropolislive.cz. Děkuji. S pozdravem Michaela Dočkalová

  2. otousek 3.10.2015 na 11.27 #

    Recenzi jsem si přečetl naprosto radostně. Musím ocenit čas a pečlivost, které jste psaní věnovala. Musím přiznat, že film mě zaujal právě tím, že v něm hraje Brad Pitt. Nejde mi o jeho slávu a vzhled :), ale fascinuje mě v jak různorodých rolích se objevuje. Je to dobrý herec (fascinoval mě ve Snatch, chtěl bych, aby hrál takové role a ne milovníky!). Každopádně ještě jednou díky za tuhle perfektní recenzi. Mohu oplatit pouze odkazem na svůj článek o filmech Tonyho Gatlifa, jehož filmy povětšinou zbožňuji: https://otikovyfilmy.wordpress.com/2015/09/01/z-jineho-soudku-ze-soudku-umeni/

Napsat komentář